sobota, 16 listopada 2013


Restauracja Sthendhal w Mediolanie (Brera)


Pewnego pięknego sierpniowego dnia wylądowałam w Mediolanie.
Mediolan to drugie pod względem wielkości miasto Włoch, które łączy w sobie dawną i nowoczesną architekturę, ale czyni to w sposób niezbyt udany, co sprawia, że mówi się o niezbyt zręcznym połączeniu tych dwóch styli. Niejako na przekór tym twierdzeniom Mediolańczycy przywiązują ogromną rolę do wyglądu miasta, dzięki czemu zostało ono uznane za europejską stolicę wzornictwa i mody.
Pierwsze swoje kroki skierowałam na Plac Katedralny.




Następnie udałam się do galerii Wiktora Emanuela. Jest to czterokondygnacyjna, reprezentacyjna galeria, tworząca pasaż handlowy ze sklepami, butikami, kawiarniami, barami oraz słynną restauracją Savini. Zbudowana została w 1865 roku według projektu Giuseppe Mengoniego.  W części centralnej na posadzce widnieje herb rodziny sabaudzkiej - biały krzyż na czerwonym tle. Dookoła niego znajdują się herby czterech największych włoskich miast: wilczyca - Rzym, lilia - Florencja, byk - Turyn, czerwony krzyż na białym polu - Mediolan.




Zmęczona spacerem udałam się do hotelu z perspektywą kolacji w tamtejszej restauracji.
Przesympatyczny concierge zaproponował abym zmieniła swoje plany i udała się do dzielnicy Brera, gdzie zlokalizowana jest restauracja z lokalnymi specjałami. 


Dotarłam na miejsce kiedy już na niebie pojawił się księżyc a restauracja była podświetlona dyskretnymi lampkami.
Przesympatyczny kelner skierował mnie do wcześniej zarezerwowanego stolika, który znajdował się na zewnątrz restauracji w letnim namiocie.
Na przystawkę zostało mi zaproponowane fiori di zucca farciti con risotta e Pesto di basilico czyli przepyszne cukinie faszerowane serem risotta z bazylikowym Pesto oraz przepyszne Nebiolo J z tutejszego regionu Lombardii.
Przyszła pora na danie główne; degustacja odbywała się niespiesznie więc miałam okazję wysłuchać kilku wskazówek / opowieści o Mediolanie z ust szefa restauracji.
Mediolan jest nazywany miastem zieleni. Wiąże się to z faktem, iż znajduje się tu mnóstwo parków, ogrodów czy podmiejskich regionów rolniczych. Pomimo przemysłowego charakteru Mediolanu oraz tego, że odgrywa on istotną rolę dla włoskiej gospodarki, turyści i mieszkańcy mogą wypoczywać na łonie przyrody.
Restauracja Stendhal położona jest w słynnej mediolańskiej dzielnicy artystów i bohemy Brera.
Znajdują się tutaj m.in.: Pinacoteca di Brera oraz Akademia Sztuk Pięknych (Accademia di Belle Arti) jak również wiele godnych uwagi małych galerii i sklepów z antykami.
W tym momencie opowieść została przerwana, gdyż zostało podane filetto di manzo con pecorina gratinato in salsa.
Szef opowiedział mi o jeszcze jednym wyjątkowym miejscu a mianowicie La Scali - to jeden z najsłynniejszych na świecie teatrów operowych. Przedstawienie inauguracyjne (opera Salieriego L'Europa riconosciuta) odbyło się w 1778 roku. Wiele wybitnych oper włoskich pisanych było z przeznaczeniem do wykonania na scenie La Scala, m.in. dzieła operowe Rossiniego, Belliniego, Verdiego. W teatrze znajduje się również muzeum.


Tym sposobem jeszcze przed deserem – klasycznym tiramisu, zdążyłam „odbyć” podróż po magicznym miejscu, jakim jest niewątpliwie Mediolan.
Przyszedł czas na rachunek  i koniec opowieści.


Spędziłam cudowny wieczór w fantastycznej restauracji, kosztując wyśmienitych dań i mogąc wysłuchać opowieści o miejscu, w którym właśnie byłam.
Polecam odwiedzić Antica Osteria Stendhal w mediolańskiej dzielnicy Brera, gdzie panuje urok, czar, impresja zapachów, bogactwo barw i wyśmienita obsługa. 

AG 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz